09/27/2019

Geoblogi: Tiede ja dollarit – miksi jatkuva kehittäminen on tärkeää?

Text:
Teppo Arola, (suomi) Johtava asiantuntija

Mr. Knight ja Mr. Bowerman kehittivät Oregonissa Yhdysvalloissa juoksukenkiä lähtökohtanaan tehdä vammoja estävä kenkä paljon juokseville. 1970 – luvun lopulla he käyttivät NASA:n insinöörin mullistavaa ajatusta tunkea ilmaa kengänpohjiin ja loivat siten ilmatyynykengät. Mutta Nike ei ollut markkinoilla ensimmäisenä tai yksin – suomalainen Karhu oli kehittänyt kantapään alle ilmatyynyn, joka oli huomattavasti ensimmäistä Niken kenkää parempi. Kaikki tiedämme kummasta kengästä tuli miljardibisnes ja kummasta yksi hukattu mahdollisuus. Miten tämä kehitystarina meitä GTK:n puurtajia koskettaa?

Tarina on yksi osoitus ja esimerkki siitä, että panostamalla jatkuvaan tieteellisen tutkimukseen ja tuotekehittelyyn luodaan pitkäaikaset menestysmahdollisuudet. Karhu pysähtyi paikalleen tehden loistavaa tuotettaan uudestaan ja uudestaan. Aika ajoi ohi. Tekemällä hyvin juuri sen, mitä osataan nyt, tuotetaan tärkeää välitöntä tulosta. Keskittymällä vain nykyiseen osaamiseen unohtaen tutkimus- ja kehitystyö syödään menestystekijöiltä tulevaisuuden pohja pois. Tämän vuoksi on olennaisen tärkeää rakentaa strategia ja nähdä pidemmälle, kuin ensi kesään.

Lähtökohtaisesti voidaan todeta, että toteuttamalla nyt tarkasti harkittua soveltaa geologista tutkimusta olemme ensimmäisiä tiellä, joka mahdollistaa niin osaamisen kehittymisen kuin tutkimuksesta aiheutuvan taloudellisen vakauden 1-5 vuoden päästä. Olennaista onkin osata valita juuri ne tulokselliset, niin tieteellisesti kuin myöhemmin taloudellisesti, aiheet ja markkinoiden virtaussuunnat. Näiden valintojen tekemistä helpottamaan laadittiin vuonna 2017 GTK:n strategisille kehittämisalueille tieteellisen tutkimuksen tiekartat. Tiekartoissa on esitetty näkemys siitä, mihin tutkimuksellisesti jokainen kehittämisalue on menossa vuoteen 2025 asti. Samalla tiekartat ovat siis myös asiantuntijuuteen perustuva ennuste markkinoiden muuttumisesta ja muutokseen sopeutumisesta. Tiekarttoja ei kannata uuden strategian käyttöönotossa unohtaa. Niissä esitettyjen ajatusten ja toimenpiteiden päivittäminen ja toteuttaminen on tutkimusprofessorien ja johtavien asiantuntijoiden vastuulla.

Pilottikohteissa ja ensimmäisissä kaupallisissa projekteissa kustannukset eivät ole niin määräävä tekijä, kuin usean kaupallisen projektin jälkeen syntyvässä terveellisessä ja kovassa kilpailussa. Suorat tilaustyöt, joita teemme nyt, voivat olla muutaman vuoden päästä tai pahimmillaan jo ovat ns. ”bulk työtä”, jota osaa toteuttaa usea konsulttifirma. Yritystoiminnan myötä projektin tehokkuus paranee ja yleinen hintataso laskee kilpailun kovetessa. Silloin on viimeistään aika tutkimuslaitoksen hypätä oravanpyörästä pois. Satsaamalla uuteen pääsee siis nauttimaan myös taloudellisesti parhaista projekteista. Eiliseen tuijottelulla ja entiseen kaipailulla saadaan eilisen tulokset ja ne kuuluisat entiset, lupaavat mahdollisuudet.

Kehitystyön tuloksena sidomme hyvin usein Niken lenkkarien nauhat, kun suuntaamme lenkille teille ja poluille. Itse laittaisin mieluummin jalkaan suomalaisen teollisen menestystekijän tuotteet. Juostessani kannan kuitenkin ylpeänä GTK:n juoksupaitaa, koska tiedän, että suomalainen geotiede tuottaa menestystä – meille kaikille.

Teppo Arola

Text: Teppo Arola

(suomi) Teppo Arola työskentelee Yhdyskunnat ja geoenergia yksikössä geoenergian johtavana asiantuntijana.